Friday, 27 July 2012

Beza muslim,mukmin dan muttaqeen



Salam Ramadhan semua, sempena bulan mulia ni eloklah kita kongsi2 serba sedikit ilmu agama. Semua orang tahu kan apa maksud muslim, mukmin dan muttaqin? Tapi saya rasa tak ramai yang boleh bezakan ketiga-tiga jenis golongan itu.

Kalau nak explain secara mathematical, muttaqin tu adalah subset kepada mukmin dan mukmin tu pulak subset kepada muslim. Secara sasteranya, adapun muslim itu tidak semuanya adalah mukmin, dan begitu juga dalam kalangan mukmin itu hanya sekelompok sahaja yang muttaqin. Kalau tak paham jugak, mari kita perinci satu persatu.

Tuesday, 10 July 2012

Monday, 9 July 2012

Mahu berubah??



Setiap orang akan lalui zaman gelapnya, tak kesah la berapa gelap zaman dia tu. Ada orang lahir2 ja dah memang gelap hidup dia. Ada orang sepanjang hidupnya semuanya indah dah riang tapi bila sekali masuk zaman gelap terus rebah.

Zaman gelap yang aku cuba sampaikan ni bukannya buta ke apa tapi kesusahan dan kepayahan musibah yang melanda terhadap diri kita. Boleh jadi jugak zaman gelap tu zaman dikala kita bergelumang dengan dosa.

Sunday, 8 July 2012

Kebosanan tahap gaban


Tengah duk bosan-bosan, layan la video2 lagu kt utiub. Pastu jumpa la video ni, layan beb!



Call me Maybe (Metal Version) - Cover by Andy Rehfeldt/Johann Faustus





tanya sama hati versi rock


Saturday, 7 July 2012

Kejadahnya KPOP


Post ni aku saja ja nak buat kecoh pasal KPOP. Aku duk perati dari hari ke hari, budak-budak muda kat Malaysia ni makin ramai yang minat KPOP. Apa kejadahnya? Ampa semua paham ka apa depa kata? Haha..

Aku rasa kebanyakan perempuan yang duk minat sangat KPOP ni bukan apa, sebab depa minat kat jantan2 KPOP yang jambu2 duk menari-nari sambil duk miming konon macam tengah nyanyi tu. Yang hat lelaki2 yang minat KPOP ni depa duk minat awek2 seksi tu ja. Haha, macam la aku taktau perangai budak2 Malaysia ni sebab aku pon kadang tergoda gak bila tengok. Ampa tau dak yang hampir 90% daripada retis2 KPOP ni semuanya cucuk tang muka? Tau dak? Muka depa tu plastik ja. Tu yang duk tegang sepanjang masa tu. Maksud aku tang muka lah. Kalau ampa yang duk tengok ni taktau la tegang kat mana kan. Keh3..

Friday, 6 July 2012

Isu Minyak Tak Akan Pernah Selesai

Baru-baru ni harga minyak dunia turun, jadi kerajaan Malaysia pun ambil inisiatif untuk turunkan harga minyak dalam negara kita jugak. Tapi hanya RON97 je, RON95 tak turun. Lepas tu mulalah orang ramai merungut, katanya rakyat Malaysia ni kebanyakan guna RON95 bukannya RON97. Jadi tak ada beza lah turunkan harga minyak RON97 saja. Patutnya turun dua-dua sekali baru fair.



Related Posts with Thumbnails