Friday 11 February 2011

Kemanakah hala tuju kereta Malaysia?

"What i don't like about Korean's Malaysian's car is that you gonna sense the way it designed not from a man wanted to make a great car but by a corporation that simply want to make money"
                                                                                        Jeremy Clarkson (Top Gear)



Baru-baru ini aku tengok Top Gear kat Youtube. Mula-mula syok la tgk kereta canggih-canggih macam Galardo, AM DB9, Mercedes E-Class bru tu n mcm2 lg. Pastu terdetik lak nak tengok pasal kereta Malaysia. Ingatkan takdelah tapi rupa-rupanya ada jugak. Yang sempat aku tengok kereta Kelisa, Savvy, Myvi dan Satria Neo.

Hasilnya sangat lah tidak memuaskan. Ada saja yang tak kena dengan kereta tempatan kita. Sekarang kereta terbaru Malaysia ialah Proton Inspira. Sebijik cam Mitsubishi Lancer cuma beza sket je. Buat kepala otak aku ni berfikir dan fikir - kenapa mesti sama dengan kereta yang sudah sedia ada? Sama jugak berlaku pada kereta Myvi, sebijik cam Toyota Passo. Sampaikan barang aftermarket Passo pun boleh pasang kat Myvi.





Aku ad dengar abah aku cerita. Dia cakap Malaysia tak ada mesin 'mould' badan kereta sendiri. Sume mesin mould tu Malaysia beli kat Jepun. Maksudnya semua kereta-kereta Malaysia selama ini adalah 'design' asal dari Jepun. Cuma ada pengubahsuaian sikit je cam design lampu kereta. Aku tak tahu lah sama ada betul tak fakta ni. Mungkin ada sebahagian yang betul.


Tapi yang buat aku musykil, Malaysia ada ramai jurutera mekanikal, automotif, mekatronik dan kimia. Takkan masih tak mampu nak buat dengan sendiri mesin mould kereta. Buat design tulen sendiri tanpa tiru mana-mana desig orang lain. Jangan hanya nak fikir untung saja. Fikir jauh ke depan sedikit. Kalau kita dapat cipta kereta yang hebat, kereta tu akan laku bukan saja dalam negara malah di luar negara. Tak ke itu lagi untung.

Mungkin juga ada pihak yang sengaja buat kereta tempatan biasa-biasa saja supaya orang akan beli kereta import dan kenakan cukai import tinggi2. Hmm.... Harap Malaysia mampu cipta kereta yang setanding dengan kereta import cam Toyota, BMW, dan Audi. And no more clones pleeeaaassseeee! Wallahualam..

2 comments:

'Azim Firdaus said...

aku rase,bknla krete malaysia x mampu nk dipasarkan,tpi aku rse problem dalaman(pntadbiran)sbb mostly,design kreta engineer malaysia aku ade dgr byk dijual ke luar...cth US and certain europe country(wallahualam,aku x sure).
n yg peliknye,sbb utama yang aku bce adlah kwangan...a.k.a nk JIMAT la kononnye...

un-har said...

yup.
mmg faktor duit pun.
di malaysia org cuba berniaga dgn modal yg sedikit yg mungkin tp untung yg secepat mngkin.
itulah msalah nye.
xmahu lihat prospek yg lebih jauh.

Related Posts with Thumbnails