Friday 8 July 2011

Racism Moden.

Situasi Pertama :

Ahmad : Eh tu ke kawan kau yang satu kampung dengan kau tu?
Ali: Ya, dia lah tu.
Ahmad: Nama dia apa?
Ali : Nama dia Razak tapi budak-budak semua panggil dia "mamak".
Ahmad : Sebab apa panggil dia mamak? Dia india muslim ke?
Ali: Taklah, sebab dia gelap dan badan dia berbulu lebat.


Situasi Kedua :

Ahmad : Weh, kau dah cari budak tuk main bola petang ni? Kita kan nak lawan budak-budak blok A.
Ali: Aku dah ajak. Tapi tak cukup seorang la. Macam mana ni?
Ahmad : Kalau macam tu kita ajak jelah jiran kau Goh tu main sekali. Dia tu pernah main tuk sekolah kan? Lepas tu ajak sekali adik dia main sebagai subtitute. Kesian pulak kalau Goh seorang je yang main dengan kita.

Situasi ketiga :

Wei Law : Eh have you find a replacement for secretary job in our office?
Lee : Yes i did. She is a very hardworking and commited person. She is a very good wroker in fact. But...
Wei Law: That's very good. But what?
Lee: She's a malay.
Wei Law: Oh......

Situasi keempat :

Siva : Eh ah Chong, ko memang hebat la main badminton. Tapi kenapa kau taknak masuk kelab badminton sekolah?
Chong: Taknak lah aku. Kelab badminton sekolah kita ramai sangat melayu. Lebih baik masuk kelab ping pong ramai sikit  kawan.

Situasi kelima :

Ahmad : Eh sial la kau. Aku dengar kau keluar pergi lepak Mid Valley semalam. Apsal tak ajak aku? Memang b*** dowh kau.
Ali : Aku keluar dengan awek aku la b***. Mana nak boleh ajak kau.

Tiba-tiba Goh datang,

Goh : Eh apa pasal? Apa pasal?
Ahmad : Ali ni. Semalam dia lepak kat Mid Valley senyap-senyap. Keluar dengan awek konon. Sial betul.
Goh: Ha'ah. Ko memang sial la Ali. B*** betul. Tak patut, tak patut. Macam sial.
Ahmad dan Ali: (berpandangan sesama sendiri) Hahahaha....
Goh : Apa pasal pulak ketawa ni? (bingung)


Korang paham tak maksud racist moden dalam setiap situasi di atas? Kalau paham, bagusla. Kalau tak paham, buat-buat jelah paham. Sekian~

No comments:

Related Posts with Thumbnails